20 jul 2010

Dilema

Aanstaande maandag moeten we weer naar het WKZ voor Maarten zijn drie maandelijkse controle. Eigenlijk gaat het heel goed met Maarten, niet of nauwelijks verkouden, geen hoest en is top fit. Nu vinden wij dit natuurlijk erg fijn en willen dit ook zo houden en volgens mij komt dit ook door de onderhouds antibiotica. Wat mijn dilema nu is kiezen we ervoor dat we zonder antibiotica verder gaan en weer gaan beginnen in de wintermaanden of gaan we hier mee door met het risico dat hij er resistent voor wordt, heftige medicatie binnen krijgt op zo'n jonge leeftijd. Wat is wijsheid? ik weet het niet. Hel geeft aan dat zij graag wil weten wat de arts er van vindt, op zich wil ik dat ook weten maar wil dat niet alleen maar voor lief gaan aannemen.Ik merk dat ik het heel moeilijk vind, wat is het beste voor mijn jochie.

6 opmerkingen:

Astrid zei

Hoi Petra, als oude rot in het cf vak voelde ik ineens de behoefde om je met mijn mening/advies op te zadelen.
De vooruitzichten met nieuwe aankomende medicijnen/behandelmethoden in de zeer nabije toekomst zijn zo veelbelovend, dat ik wel wil zeggen: probeer nu zijn longetjes zo optimaal mogelijk te houden en als dat met onderhoudsantibiotica moet zijn, dan is dat maar zo.

Met de aankomende nieuwe behandelmethode kun je nog steeds geen al bestaande schade ongedaan maken.

Fijn dat hij het nu zo lekker doet.
Groetjes van Astrid van Heeringen

Petra zei

Hoi! Nog een oude rot in t vak! Ik heb zelf geloof ik al een jaar of 8onderhoudsantibiotica (azytromycine), en geen enkel teken van resistentie. Sinds die tijd gebruik ik juist veel minder korte kuren, terwijl ik daarvoor veel kuren nodig had, en hard achteruit ging. Sinds de onderhoudsdosis blijf ik stabiel in longfunctie! En oja, ik heb altijd begrepen, dat als je resistent bent voor n antibiotica, deze resisstentie altijd weer verdwijnt als je t een tijd niet gebruikt (check maar even bij een arts). En er zijn inmiddels best wel wat effectieve antibiotica, dus één resistentie is nog geen ramp toch (ok, wel een klein beetje...maar toch)
Ik wilde je deze wijsheid (ahum) in ieder geval meegeven, wie weet heb je er wat aan. Veel succes met de keuze!

Anoniem zei

En dan heb ik weer een andere ervaring met Noah. Grappig. Zoveel mensen, zoveel ervaringen. Vorig jaar in april gestopt met antibiotica en (tot mijn verbazing)tot december geen klachten gehad. Daarna 3 kuurtjes gehad en nu toch sinds mei weer klachtenvrij. Ik maak voor Noah echt een onderscheid tussen de zomer en de winter. Je kunt nu proberen te stoppen en als Willem weer begint met kwakkelen weer starten. Dat kan meteen zijn maar ook pas in oktober. Succes, Mirjam. ps: Fijn dat het zo goed gaat.

Unknown zei

Ik zou wel doorgaan met onderhoudsantibiotica. ik had er 5 jaar aangezeten en alles ging prima. De ellende begon pas nadat ik daarmee gestopt was. We zullen nooit weten of het anders niet was gebeurd, maar als ik nu had kunnen kiezen was ik er zeker NIET mee gestopt. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Groetjes Gwen

Maarten zei

Lang niet zo'n oude rot, wel gezond, en met een onderhoudsdosering antibioticum.

Dat ik zo lekker ga, 30 jr, 32 uur per week aan het werk, en energie over, heb ik denk ik wel te danken aan mijn onderhouds dosis. Ik heb nog nooit last gehad van een resistente bacterie, en kan mijn longen ook mede door het nooit aflatende entousjastme van mijn ouders om te blijven sporten goed schoon houden.

Verder blijft terapie trouw heel belangrijk voor een stabiele longfunctie.

Succes met de keuze's.

Monique zei

Lieve Peetje, als dit geen hart onder de riem steken is ;-) al die reacties. Succes morgen in het ziekenhuis en we denken aan jullie. Knuffel voor Maarten. X